RENT VATTEN KENYA

onsdag 2 februari 2022

Gunilla Wretemark

Rent vatten i Kenya

Projektet Rent vatten i Kenya startades 2005 av några rotaryklubbar i västsverige. De första källorna blev klara 2007 och i hittills har inte mindre än 80 källor byggts. Varje källa betjänar i genomsnitt 2000 personer. Arbetet sker i samverkan med Rotary Doctors. Nuvarande koordinatorer på plats i Kenya är sjuksköterskorna Jacinta Karimi och Daniel Muruka. De sköter allt från upphandling och dokumentation till utbildning av byborna och efterkontroller. Varje källa kostar mellan 14 000 och 17 000 SEK att bygga.

Vänersborg Aurora rotaryklubb gick med i projektet 2019 och har varit huvudsponsor till fem källor. Den senaste, Atalakällan, blev klar i början av oktober 2021. Den ger rent vatten åt 120 hushåll och deras husdjur. Enligt vattenanalysen är kvalitén mycket bra.

De rotaryklubbar som deltar i projektet i nuläget är Uddevalla Byfjorden, Uddevalla Skansen, Ljungskile, Trollhättan, Vänersborg Aurora och Orust.

Mer information finns på projektets egen hemsida:

Rent vatten - Rent vatten i Kenya