FN GALA 7 December

lördag 27 oktober 2018

Inger Rölland

FN-GALAN

Deklarationen om mänskliga rättigheter firar 70 år den 10 december i år*. Nu är det viktigare än någonsin att vi tillsammans står upp för de grundläggande värderingar som skapar en rättvis värld.

Fredagen den 7 december genomförde vi i samarbete med Rotary Vänersborg och Brotts offerjouren i Vänersborgs kyrka en FN-gala med sång och musik för mänskliga rättigheter!

Vi hade även insamling för att hjälpa nödställda familjer runt om i världen, och alla insamlade medel går oavkortat till Rotaryklubbarnas projekt Shelterbox och Rent vatten i Kenya.

Tillsammans höjde vi rösten för mänskliga rättigheter!

Vi tänker också på de ord som inspirerade Brottsofferjourens grundare,
”Tragedin i världen är inte de onda människornas brutalitet, utan de goda människornas tystnad.”
Martin Luther King

Se Brottsoffer Jourens hemsida Reportage från FN-Galan 7 December

Mänskliga rättigheternas dag instiftades av FN två år efter att FN:s generalförsamling den 10 december 1948 godkände en deklaration som handlade om de mänskliga rättigheterna. Dagen instiftades för att hylla deklarationen och dess syfte, och uppmärksammas idag stort runt om i världen just den 10 december.