RENT VATTEN

måndag 1 april 2019

Arne Larsson

Projekt rent vatten i Kenya

I månadsskiftet juni/juli 2019 blev vår brunn klar som kommer ge byn Pingo i Kenya rent vatten. Totalt är det den 60:e källan som Projektet ”Rent Vatten i Kenya” har byggt.

Vänersborg Aurora Rotaryklubb står som stolt sponsor till denna källa. Den kommer ge dagligt vatten till ca 2000 person inklusive deras husdjur. Totalt har de 60 källorna möjliggjort att över 100 000 personer har fått rent vatten i Kenya.

Projektet drivs av fem Rotaryklubbar i samarbete med Rotary Doctors. Klubbarna är:
Ljungkile, Trollhättan, Uddevalla Byforden, Uddevalla Skansen och Vänersborg Aurora Rotaryklubb. Initiativtagare och projektansvarig är Ljungskile RK.

Bild på Pingo källan

Vänersborg Aurora har även under 2019/2020 sponsrat en brunn i Kenya.
Källan heter Mukati. Den blev klar i december, men är nu slutbesiktigad och tagen i bruk. Vattenprovet visar att vattnet är fullt tjänligt som dricksvatten. Vänersborg Aurora RK står som sponsor tillsammans med Rotary Doctors. I byn bor 95 familjer eller ca 500 människor. Men källan nyttjas som vanligt av betydligt fler. Se bild nedan.

Film om Brunnsprojekt i Kenya ; Brunnsprojekt i Kenya