INTEA

måndag 15 april 2024

Leif Larsson

Fredagen den 12 april hade vi besök av  Robert "Robban" Andersson Vd Intea Vänersborg

Fastighetsbolaget Intea fokuserar på samhällsnyttiga fastigheter som rättsväsenenet, vård och omsorg. Man vill ha hyresgäster i form av stat, region och kommun, max 10 procent får gå till privatuthyrning. Låg risk och långsiktighet är affärsstrategin. Bolaget startade i Halmstad 2015. Intea äger Vänerparken vars första ägare var NCC. Efter det ägdes det av ett engelskt bolag innan det köptes av Intea. Robert är ansvarig för förvaltningen av Vänerparken. Bolaget äger även dövskolan i Vänersborg. Där bedrivs grundskoleverksamhet, eleverna går 10 år i grundskolan. Regionens hus i Vänersborg är under utredning. Det förslag som Intea gav antogs tyvärr inte. Det har påbörjats en utredning ” var ska vi bada om 40 år?” Intea har tagit fram ett förslag som innebär att Hallevibadet försvinner. Dagens bad klarar allt förutom simtävlingar. En bassäng för simtävlingar kostar 300-400 miljoner. Det är alltid för dyrt att driva bad. Det pågår ett detaljplanearbete som troligen blir offentlig i höst. Intea sponsrar Polstjärnrpriset, IFK Vbg och Aqua Blå.