Rent Vatten i Kenya vår källa klar

tisdag 12 december 2023

Arne Larsson

Källorna i Chemkengen och Nasiombe klara! Nu är båda källorna som var planerade till november klara. Det är bra flöde i båda källorna. Chemkengenkällan har Uddevalla-Byfjorden Rotaryklubb och Rotary Doctors Sweden som huvudsponsorer. Vattenanalysen visade på lite för högt antal coliforma bakterier och även E.coli, varför byborna tillråds koka vattnet. Ett nytt prov tas efter tre månader. Vi får då en ny rapport. Här kommer även slutrapport och bilder från Nasiombekällan som nu är klar. Källan har tre pipor att tappa vatten ur. Fint flöde. Vattenprovet visar att vattnet är fullt drickbart direkt. Huvudsponsorer är Vänersborg-Aurora Rotaryklubb och Rotary Doctors Sweden. I och med detta är vårt arbete klart för den här terminen, så vi önskar alla en God Jul och ett Gott Nytt År och återkommer när det händer något nytt!